3.10.13

Tornion näkymiä


Kaupungin elinkeinorakenne on varmaankin vaarallinen, koska se paljolti perustuu Outokummun valtavaan laitokseen, joka juuri ilmoitti mahdollisista irtisanomisista.

Eläkeläisväki päivittelee edelleen suurta kauppakeskusta Rajalla, jonne rakennettiin melkoiselle vajaakäytälle Victorian toriksi nimetty aukio. Kyllähän se tulevaisuudessa saattaakin olla kaksoiskaupungin keskus, kunhan pitkään viivyttelevä Ruotsi saa rakennettua joutomaalle oman puoliskonsa. Nyt torin reunalle rakennetut sievät aitat kituvat. Uudempi, jossa toimi Pannukakkupaikka, ehti kaatua ennen kuin kävin edes sisällä. Tuskin Hannu Alatalon isännöimä matkamuistoaittakaan kovin hyvin menee, vaikka sen ohi vaeltaakin ihmisiä Haaparannalta ja takaisin. Kävin eka kertaa siellä ja juttelin tuon mustapartaisen Mustaparran jälkeläisen kanssa. Hän oli juuri laittamassa aittaansa kiinni ja avaa sen vasta jouluksi. Tornioon avataan Mustaparran ravintola, Alatalolla lie sormensa pelissä.

Joen rantaan Umpitunnelin viereen rakennettiin kesän aikana laaja torintyyppinen aukea, josta on myös suunniteltu kaupunkilaisten olohuone. Tuskin se siitä kovin heti tulee, vaikka paikka on kaunis. Vajaakäytölle sekin varmaan tulee. Me eläkeläiset päivittelemme. Joen rantaa kulkee itse asiassa kävelykelpoinen polku, joka menee molempien maantiesiltojen alta. Sitä ei ole varmaan kovi moni edes huomannut. Polkua pitäisi vielä työstää. Paikkaa kutsutaan Nordbergin möljäksi; sinne on tulossa Kalkkimaan papista inspiraationsa saanut taideteoskin, obeliski.

Kolmas uudistus, josta kaupunkilaiset edelleen nurisevat, on lämmitetty kävelykatu. Tulossa on myös elämyspuisto Suensaaren eteläpäähän. Kaupunginlahden eteläpäähän rakennetaan myös rakasta vihaobjektia, Haaparannan ja Tornion tulevaa yhteistä matkakeskusta, joka kuulemma on kokenut vaikeuksia byrokratiassa. Sekään ei ole suosittu hanke.

Itse tietenkin myöntelen vanhusten kerhossa, vaikka periaatteessa kannatankin kaupungin modernisoimista ja liittymistä yhteen Haaparannan kanssa.

Ei Ruotsissakaan aina oikein osata suunnitella. Haaparantaan valmistui jo pari vuotta sitten uusi sähköistetty junarata. Kuvittelin että liikenne alkaa mysö, mutta sitä vasta suunnitellaan. Kallis rata makaa käyttämättömänä infrastruktuurina. Luin myös että Suomeen kaavaillaan Jäämerelle menevää rautatietä, joka menisi synnyinkuntani Sodankylän kautta. Kovin on harva asutus ja ihmiset tottuneet matkustamaan autoilla. Ehkä tulevaisuudessa silläkin olisi käyttöä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti